Het bestuur van het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo heeft het groene licht gegeven voor de overname van de bloggerswebsite Tumblr voor 1,1 miljard dollar (860 miljoen euro) in contanten.

Yahoo maakte de overname maandagmiddag Nederlandse tijd bekend.

Tumblr werd in 2007 opgericht door ondernemer en huidig bestuursvoorzitter David Karp en heeft 108 miljoen blogs op de site. Het bedrijf verdient zijn geld met advertenties. De omzet over 2012 bedroeg 12 miljoen dollar, maar omdat het bedrijf dit jaar adverteerders volop de ruimte zou gaan geven, werd voor dit jaar een omzet van rond de 100 miljoen verwacht.

Sociaal netwerk

Yahoo betaalt met 1,1 miljard dollar in elk geval een flinke bonus; de marktwaarde van Tumblr werd tot nu toe op zo’n 800 miljoen dollar geschat. Waarom wil Yahoo het bedrijf zo graag hebben?

Marissa Mayer, de van Google afkomstige topvrouw van Yahoo, krijgt met de aankoop van Tumblr toegang tot een groot sociaal netwerk, iets wat Yahoo tot nu toe ontbeert. Daarnaast heeft Tumblr vooral veel jonge gebruikers, terwijl Yahoo vooral oudere klanten heeft.

Een derde voordeel van Tumblr voor Yahoo is dat het ook op mobiel wordt gebruikt. Het lukt de 'oude' Amerikaanse internetreus van het eerste uur amper om ook op de smartphone een groot publiek te bereiken.

De overname van Tumblr past in een trend onder grote techbedrijven om kleinere, veelbelovende diensten met veel actieve gebruikers op te kopen. Zo kocht Facebook vorig jaar voor een miljard dollar foto-deel-website Instagram (deels in aandelen tegen de toen geldende koers van Facebook, red.). Google deed geen miljardenovername, maar kocht veel 'kleintjes' op.

Cash voor de oprichter en investeerders

Oprichter en ceo David Karp wordt in elk geval multimiljonair door de overname. Hoeveel hij precies krijgt, is nog niet bekend. Andere spekkopers zijn de investeerders in Tumblr waaronder het fonds Sequoia Capital, een van de actiefste, grootste en meest succesvolle durfinvesteerders in de Valley dat onder meer succesvol investeerde in Google, Apple, Linkedin en Zappos.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl